Boban Jevtić više nije direktor Filmskog centra Srbije

Foto: Promo

Dosadašnji direktor Filmskog centra Srbije, Boban Jevtić podneo ostavku nekoliko meseci pre isteka mandata, zbog prelaska na drugi posao.

Tim povodom Filmski centar Srbije podseća javnost na brojne uspehe Filmskog centra Srbije u svetu tokom tri i po godine njegovog mandata, počev od toga da je Filmski centar Srbije postao jedini pridruženi član Evropske asocijacije filmskih agencija (EFAD) iz našeg regiona a izvan Evropske unije, preko reorganizacije rada i konsolidacije kinematografskog sistema u našoj zemlji, uspostavljanja redovne konkursne dinamike i kalendara konkursa, do promocije srpskog filma u inostranstvu i produbljivanja institucionalnih i infrastrukturnih veza srpske sa ostalim kinematografijama.

Posebno treba istaći da je uspostavljena i u potpunosti održana konkursna dinamika, što je, posle podužeg sušnog perioda, od neizmerne važnosti za kontinuitet u radu domaćih filmskih stvaralaca. U pomenutom periodu na konkursima FCS-a podržano je ukupno 536 filmskih projekata (preddigitalizacija bioskopa i stimulacija gledanosti, srpski igrani i dokumentarni filmovi, pomoć u sufinansiranju srpskih manjinskih filmskih koprodukcija…).

Filmski centar Srbije (FCS) dobio je milijardu i pet miliona dinara za budžet u 2018, što predstavlja ne samo znatno uvećanje, već i presedan u novijoj istoriji ovog sektora.

Uspešno je nastavljena i sveobuhvatna saradnja sa programom MEDIA Kreativna Evropa, a zahvaljujući kojem je Srbija zaključno sa poslednjim danom 2018. godine prihodovala 676.939 evra.

Vredi istaći i da je jedanaest bioskopa u Srbiji, koji su deo mreže Europa Cinemas, u 2018. dobilo ukupno 74.909 evra za evropski program realizovan u 2017. godini. Uspešni su bili i distributeri iz Srbije koji su kroz selektivnu i аutomаtsku podršku dobili sredstvа zа distribuciju evropskih filmovа u nаšim bioskopimа.

Više o uspesima srpskog filma u svetu:

Samo na planu dugometražnog igranog filma, pružena je podrška novim filmskim projektima: Zlogonje Raška Miljkovića, Šavovi Miroslava Terzića, Jesen samuiraja Danila Bećlovića, Stado Nikole Koja, Patuljci sa naslovnih strana Milorada Milinkovića, Taksi bluz Miroslava Stamatova, Kralj Petar Prvi Petra Ristovskog, Zaspanka za vojnike Predraga Antonijevića, Teret Ognjena Glavonića, Južni vetar Miloša Avramovića, Ederlezi Rising Lazara Bodrože, Banditi u potrazi za mamom Koste Ristića, Reži Koste Đorđevića.

U postprodukciji su filmovi Ajvar Ane Marije Rossi, Asimetrija Maše Nešković, Otac Srdana Golubovića, Strahinja Stefana Arsenijevića, Kelti Milice Tomović, Mamonga Stefana Maleševića, dok uskoro kreće snimanje filma Mrak Dušana Milića, a tu su i već podržani projekti filmova Dragana Bjelogrlića, Mladena Đorđevića, Maje Miloš, Vladimira Perišića, Srđana Dragojevića, Slobodana Šijana, Vuka Ršumovića, Nenada Pavlovića, Miroslava Momčilovića, Ivana Ikića, Olega Novkovića i drugih.

Ne sme se izgubiti iz vida ni činjenica da se naša publika u zavidnom broju vraća srpskom filmu; samo tokom prethodnih nekoliko meseci odlične bioskopske rezultate ostvarili su filmovi Južni vetar (sa više od 700 hiljada gledalaca samo u Srbiji), Taksi bluz Miroslava Stamatova i Kralj Petar Prvi, kao i film Balkanska međa kao srpska manjinska koprodukcija.

Kada je već reč i o srpskim manjinskim koprodukcijama, na konkursima Filmskog centra Srbije sve češće se prijavljuju se i podršku dobijaju i projekti nesporno krupnih i relevantnih evropskih autorskih imena, poput Šarunasa Bartasa, Kristi Puju, Stefan Komandarev, Angela Šanalek, koja je minule zime ponela Srebrnog medveda za režiju nemačkog-srpskog ostvarenja Bio sam kod kuće, ali… u glavnom takmičarskom programu ovogodišnjeg Berlinskog filmskog festivala. Tu su i filmovi Ti imaš noć (You Have the Night) autora Ivana Salatića, rusko-poljsko-srpski film Dovlatov, grčko-francusko-srpski film Zaposlena (Her Job) Nikosa Labota, Koja je ovo država Vinka Brešana, Posljednji Srbin u Hrvatskoj Predraga Ličine, i hrvatsko-srpski film Aleksi Barbare Vekarić.

S druge strane, srpski filmovi poput Šavova, Zlogonja, Tereta, Južnog vetra, Jeseni samuraja… pronašli su distributere i put ka tržišima izvan Srbije i postjugoslovenskog refgiona, a u tom pogledu najuspešniji je bio film Ederlezi Rising.

U zvaničnim programima Berlinskog filmskog festivala su prikazani filmovi Vlažnost Nikole Ljuce, Rekvijem za gospođu J. Bojana Vuletića i Šavovi Miroslava Terzića, koji su ove zime u Berlinu osvojila i dva festivalska odličja. Prošle godine u okviru Kanskog filmskog festivala svetsku premijeru je doživeo Teret, Ognjena Glavonića. Film Zlogonje Raška Miljkovića premijerno je prikazan u okviru zvaničnog programa 20. festivala TIFF Kids u Torontu. Zlogonje su u Torontu osvojile nagradu Žirija mladih (TIFF Young People’s Jury Awards).

A u ovom periodu uspešan je bio i srpski dokumentarni film, koji je oživeo dobrim delom zahvaljujući i agilnoj i sveobuhvatnoj saradnji Udruženja DokSrbija i Filmskog centra Srbije. Dokumentarni film Mile Turajlić Druga strana svega osvojio je nagradu za najbolji scenario na godišnjoj dodeli nagrada Međunarodnog udruženja dokumentarista (IDA) u Los Anđelesu. Film Dubina dva je početkom 2016. godine premijerno prikazan u zvaničnom programu Berlinskog filmskog festivala. Dugometražni dokumentarni film 4 godine u 10 minuta Mladena Kovačevića je imao svetsku premijeru na filmskom festivalu Visions du Reel u Nionu (posebno priznanje žirija), a dugometražni dokumentarni film Andrijane Stojković Vongar imao je međunarodnu premijeru u takmičarskom programu festivala IDFA u Amsterdamu. Na festivalima u Nionu i Hot Docs uspešno je prikazan i film A sad se spušta veče Maje Novaković. Uspešan festivalski pohod imali su i filmovi Kad dođu svinje Biljane Tutorov i Slatko od ništa Borisa Mitića, kao i Taurunum Boy Jelene Maksimović i Dušana Grubina, Okupirani bioskop Senke Domanović, Najlepša zemlja na svetu Želimira Žilnika i Speleonaut Sonje Đekić, te eksperimentalno-dokumentarni film Centar Ivana Markovića koji je premijerno prikazan na festivalu DocLisboa. Slučaj: Makavejev, novi dokumentarni film Gorana Radovanović, ove je zime proglašen najboljim ostvarenjem u nacionalnoj selekciji (Srpski film – Srbija i prijatelji) FEST-a 2019. Sve ove filmove podržao je Filmski centar Srbije, što je slučaj i sa takođe dokumentarnim filmovima Linija života Darka Bajića i Nebeska tema Mladena Matičevića, koji će upravo ovih dana stići pred festivalsku i bioskopsku publiku u Srbiji.

Uspešni su bili i animirani i kratkometražni filmovi; Neputovanja, kratki animirani film Ane Nedeljković i Nikole Majdaka mlađeg, Muzičke traume Miloša Tomića, Eho Koste Rakićevića i Boriše Simovića, Fluffy (Flafi) Milice Filipovski i Strano telo Dušana Zorića.

Tokom istog perioda, Srbija, srpski film i srpski autori su ostvarivali zapažene uspehe i na konkursima Eurimages-a: projekat filma Mrak Dušana Milića, projekat srpskog filma Nebesa, novog dugometražnog igranog filma reditelja Srđana Dragojevića; ovaj projekat je tada izborio podršku u iznosu od 320 hiljada evra. Samo u poslednje dve godine dana, posle Oca Srdana Golubovića (240 hiljada evra), te projekta novog dokumentarnog filma Dosije Labudović Mile Turajlić (90 hiljada evra) i Strahinje Stefana Arsenijevića (200 hiljada evra), Mrak je već peti većinski srpski filmski projekat koji je, nakon podrške FCS-a, izborio i podršku fonda Eurimages.

U raznim segmentima filmske prpizvodnje i kinematografskih delatnosti Filmski centar Srbije je u narečenom periodu postigao zvanične saradnje sa Kinom, Iranom, Grčkom i Slovenijom. Od ostalih međunarodnih aktivnosti treba istići i to da su održane i brojne nedelje srpskog filma u Kini, Iranu, Finskoj, SAD, Australiji, Hrvatskoj, na Kubi…, naravno uz pomoć i podršku Filmskog centra Srbije, a organizovani su i Francusko-srpski filmski susreti

Uspesi izdavačke delatnosti

Nije zanemarena ni izdavačka delatnost Filmskog centra Srbije, u okviru koje treba spomenuti izdanja „Kritički vodič kroz srpski film, 2000-2017“, autora Đorđe Bajića, Zorana Jankovića i Ivana Velisavljevića, „Milena Dravić, ili Ključ snova“, Anite Panić, „Portet umetnika kao disidenta“ Vlastimira Sudara, „Praktična dramaturgija“ Zuzane Gindl-Tatarove, „Češka škola u raljama soc-neorealizma“ Milomira Mikana Marinovića, „Portreti: 24 sličice u sekundi“ Sđana Vučinića, „Nemrtvi: Teorije filma o zombijima“ Florijana Krautkremera, Mihaela Firsta i Serjoše Vimera, i knjigu na engleskom jeziku „Najbolji srpski filmovi XXI veka“ Đorđa Bajića, Zorana Jankovića i Ivana Velisavljevića.