Održana promocija knjige “50 godina filmskog hita u Srpskoj kinematografiji 1969-2019” Marine Fafulić Milosavljević na festivalu Slobodna zona

Promocija knjige Marine Fafulić Milosavljević „50 godina filmskog hita u Srpskoj kinematografiji 1969-2019”, koju je objavio Filmski centar Srbije, održana je sinoć, 9. novembra u Jugoslovenskoj kinoteci. Na promociji, koja je deo pratećeg programa festivala Slobodna zona, pored autorke, govorili su dr docent Maja Vukadinović i reditelj i scenarista Saša Radojević, a razgovor je vodio Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti Filmskog centra Srbije.

Foto: KomunikArt

Govoreći o strukturi i konceptu knjige, autorka Marina Fafulić Milosavljević je rekla: „Oduvek me je fascinirao fenomen filmskog hita. To je uticalo da i svoj magistarski rad koncipiram na tu temu, koju sam, ovom knjigom, želela da proširim obuhvatajući što više domaćih filmskih hitova. Volela bih da sam mogla da uključim i naslove iz ranijeg doba, ali su tek od 1969. godine postojali zvanični i precizni podaci koje je objavljivao nekadašnji Institut za film (danas Filmski centar Srbije). Zahvaljujući razumevanju Filmskog centra Srbije, knjiga nije koncipirana samo na prvi gledan film, kao što je slučaj za anglosaksonsko govorno područje, nego obuhvata najgledanije domaće filmove za koje se ispostavilo da istovremeno imaju izuzetne umetničke kvalitete, uz oscilacije i izuzetke.“

Marina Fafulić Milosavljević, foto: KomunikArt

Docent na Fakultetu savremenih umetnosti dr Maja Vukadinović osvrnula se na glavne vrednosti knjige: „Imam utisak da filmskom izdavaštvu kod nas nedostaju ovakve knjige, pre svega one koje su u vezi sa filmskom kinematografijom i istorijskim fenomenima, pošto se o filmskim stvaraocima i autorima već dosta pisalo. Ova knjiga je sveobuhvatna i detaljna i nije namenjena samo ljudima koji se teorijski bave istorijom filma i proučavanjem filmologije, već mislim da će biti zanimljiva svim filmofilima, onima koje interesuju film, njegova istorija, ali i produkcija jer je ovo sveobuhvatno štivo.“

Reditelj i scenarista Saša Radojević istakao je značaj ove knjige između ostalog i zbog toga što precizno ukazuje na dominantne koje su preovlađivale u domaćem filmu tog doba: „Knjiga prikazuje brze promene koje postoje u srpskoj kinematografiji, a koje ukazuju na njeno veliko bogatstvo. U tom smislu je ova knjiga veoma dragocena, jer bez obzira što obuhvata period od 50 godina, kroz analizu hitova možemo da detektujemo pet – šest dominanti koje su postojale u tom periodu – od dominacije „partizanskog filma“, do afirmacije domaćih reditelja koji su došli iz filmskih škola – sa Praške akademije i Fakulteta dramskih umetnosti iz Beogradu, a čiji su filmovi bili gledani i cenjeni. Zatim novokomponovane srpske filmske komedije, pa sve do perioda u kojem su filmovi imali poziciju izuzetnog komercijalnog uspeha i bili artistički intrigantni.“

Кnjiga „50 godina filmskog hita u Srpskoj kinematografiji 1969-2019”, u izdanju Filmskog centra Srbije, zanimljiva je kako za filmofile, tako i za one koji se filmom bave praktično/umetnički ili teorijski, jer fenomen domaćeg filmskog hita analizira najpre sa teorijskog aspekta – kroz definiciju i nastanak filmskog hita, istorijski razvoj produkcije hitova i odlike savremene produkcije, a potom i sa onog praktičnog i mnogo zanimljivijeg, kroz konkretne primere. U ovoj knjizi, mnogi će moći da pronađu proverene informacije o svojim omiljenim domaćim filmovima kao što su osnovni podaci o filmu, osvojene nagrade i kratka analiza filma. Takođe, hronološki pregled produkcije najvećih domaćih hitova nudi i obilje informacija koje su relevantne za razvoj domaće proizvodnje igranih filmova.

Marina Fafulić Milosavljević diplomirala je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu 2002. godine na Katedri za FTV produkciju u roku i sa prosekom studija 10, što je, uz bogat praktičan rad na fakultetu, dovelo do dobijanja nagrade studenta generacije FDU i studenta generacije Univerziteta umetnosti u Beogradu. Specijalističke studije iz oglašavanja pri Rektoratu Univerziteta umetnosti sa uspehom okončala 2005. i stekla zvanje Specijaliste u oglašavanju (advertajzingu), a postdiplomske studije na Fakultetu dramskih umetnosti – smer Produkcija dramskih umetnosti i medija 2010. odbranom magistarske teze Filmski hit kao produkciona i estetska kategorija u savremenoj srpskoj kinematografiji. Od 2016. godine je na doktorskim naučnim studijama pri Fakultetu dramskih umetnosti i radi na doktorskoj tezi Promene i protivrečnosti produkcije istorijskog filma u srpskoj kinematografiji 1911 – 2012. Od marta 2006. godine je zaposlena je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu najpre kao stručni saradnik, a od aprila 2016. kao viši umetnički saradnik. U toku studija i po diplomiranju ostvarila raznovrsnu i vrlo dinamičnu praksu kako na filmu tako i u ostalim oblastima kinematografije i televizijske delatnosti. Pored toga što se trudi da bude uspešna poslovno, ponosna je mama prvaka Bogdana (7) i znatiželjne Tare (2).