Održana promocija knjige „Estetika avangardnog i eksperimentalnog filma: Telo, rod i identitet“ Ivane Kronje

U sredu, 4. novembra, u Dvorani Kulturnog centra Beograda, održana je promocija monografske studije prof. dr Ivane Kronje „Estetika avangardnog i eksperimentalnog filma: Telo, rod i identitet. Evropa – SAD – Srbija“, koju je objavio Filmski centar Srbije. Na promociji su, uz autorku, govorili i istoričarka umetnosti Irina Subotić, kritičar i teoretičar medija i filma Tomislav Gavrić, multimedijalni umetnik Miodrag Krkobabić, kao i urednik izdavačke delatnosti Filmskog centra Srbije, Miroljub Stojanović.

Foto: KomunikArt

Autorka Ivana Kronja je o knjizi i motivaciji za svoje delo rekla: “Knjiga je u suštini zadržala svoju jednostavnost i može da se prati, nije komplikovana. To je meni bio cilj i nešto prirodno. Ka avangardi me je privukla njena komunikativnost sa sadašnjim vremenom, estetikom masovnih medija, pitanjima kulturologije u svetu i kod nas, sa pitanjima identiteta u savremenoj umetnosti. Savremena, moderna, liberalna, ali i visoko formalna modernistička estetika filmske avangarde je nešto što mi je imponovalo i što me je jako interesovalo“.

Foto: KomunikArt

Irina Subotić, istoričarka umetnosti, pohvalila je domete dela Ivane Kronje: „Odavno u rukama nisam imala, niti sam čitala knjigu koja je tako sveobuhvatno govorila o avangardi, koja je dotakla i najstarije teorije, početke, razvoje, padove, kao i neoavangarde – i teoretski i u praksi. Ova knjiga može da bude pravi udžbenik o tome šta jeste avangarda – a ona je postala simbol napretka ili promena. Ivana Kronja govori i o tome. Ona je takođe izvanredno obradila razlike i sličnosti, preplitanja i celu istoriju 20. veka do danas, između onoga što je eksperiment i avangarda“.

Tomislav Gavrić, kritičar i teoretičar medija je istakao da je dr Ivana Kronja jedna od najkompetentnijih ličnosti na ovim prostorima za teme koje su obuhvaćene u njenoj knjizi. „Ona je sposobna da obuhvati sve. Mene je najviše fascinirala njena posvećenost definicijama – toliko su razgranate i korisne za neke nove klasifikacije“. 

Miodrag Krkobabić, multimedijalni umetnik, osvrnuo se na širi kontekst knjige – eksperiment u audiovizuelnim umetnostima, te je govorio i o prirodnoj sintezi u umetnosti, karakterističnoj i za filmsko stvaralaštvo.

Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti Filmskog centra Srbije je istakao: „Knjiga Ivane Kronje je živo, pulsirajuće tkivo i govori o tome da avangarda itekako ima svoje sledbenike, prirodnu sukcesiju i istorijski kontinuitet, kao i kontinuitet u savremenosti. S druge strane, Kronja je pokazala da u Jugoslaviji i Srbiji nismo nimalo zaostajali, i da smo davali tokovima evropske i svetske avangarde izvestan broj relevantnih umetnika.“

Ova studija, objavljena u izdanju Filmskog centra Srbije, rezultat je multidisciplinarnog teorijskog istraživanja svetskog i srpskog eksperimentalnog filma. Studija na gotovo 600 stranica donosi detaljan akademski pregled nedovoljno poznate istorije avangardnog i eksperimentalnog filma u svetu i kod nas, kao i kulturološko i rodno čitanje filmske umetnosti primenjeno na filmski eksperiment. Knjiga se dotiče i veoma aktuelnih tema video-umetnosti, prikazivanja tela u savremenoj umetnosti, estetike kvir filma i kritike okultizma na filmu.

Ivana Kronja je filmološkinja i filmska kritičarka, autorka brojnih teorijskih radova o kulturi, medijima i filmu objavljenih u zemlji i inostranstvu, kao i medijske studije „Smrtonosni sjaj“ (2001). Profesorka je na Visokoj školi likovnih i primenjenih umetnosti strukovnih studija u Beogradu.