“Podeljeni svetovi” u Muzeju afričke umetnosti

Samostalna izložba radova Masinise Selmanija (Massinissa Selmani) pod nazivom Podeljeni svetovi otvorena je 18. oktobra 2018. u maloj izložbenoj sali Muzeja afričke umetnosti. Izloženo je 13 crteža ovog umetnika, kao i dve animacije. Kustoskinja izložbe je istoričarka umetnosti Ivana Vojt, a izložba će biti otvorena do nedelje, 24. februara  2019. godine.

Moody’s, 2012. Serigrafija na papiru

Masinisa Selmani, rođen 1980. godine u Alžiru, danas živi i radi na relaciji Alžir-Francuska. Selmani je umetnik koji istražuje medij crteža, a primarni ikonografski izvor njegovih dela čine žurnalističke fotografije. Postupak njegovog rada zasniva se na aproprijaciji – on bira određene motive i prizore predstavljene na fotografijama u štampi i prisvaja ih precrtavanjem i postavljanjem u nove, začudne, ponekad apsurdne situacije kojima dominira intenzivna belina prostora. Inspirišući se avangardnim pokretom nadrealizma, njegovim nasleđem  i fotografskim radom „belgijskog Bretona“ – Pola Nužea (Paul Nougè), Selmani kreira susrete neočekivanih figura i motiva u jednoj sceni. Teme koje Selmani često sa lakoćom i ležernošću tretira vezane su za nasilje, čoveka 21. veka, medijsku mašineriju, arhitektonske utopije, različite vrste i pozicije moći. Način na koji on koristi liniju i jednostavna sredstva crteža pomera granice ovog umetničkog medijuma – preklapajući paus papire, umetnik kreira različite planove predstave, izmaglice, fragilne ljude u nestajanju.

Radovi izloženi u Muzeju afričke umetnosti otkrivaju Selmanijevo razmišljanje o crtežu kao umetničkom, autonomnom medijumu, koji svoje produžetke montiranjem, kolažiranjem, dupliranjem i kopiranjem ostvaruje i u vidu animacija i instalacija. Selmani je tokom Alžirskog građanskog rata (1991-2002) tinejdžerske dane provodio u fotokopirnici svoga oca. Kako sam  ističe, tadašnji običaj mu  je bio da iscrtava pre svega duhovite i šaljive scene na suvišnim fotokopijama. „Bio sam fasciniran teksturom papira za kopiranje, kao i specifičnim mirisom mastila u fotokopirnici.ˮ

Teyara, 2010. Štampa na papiru

Humor je jedan od fenomena koji je izuzetno prisutan u radu ovog umetnika. Inspirisan radom alžirskog pisca i novinara, Šavkija Amarija (Chawki Amari) i njegovim romanom Mrtav magarac, Selmani kritičku viziju sveta predstavlja kroz humor, postavljajući svoje crteže na granicu između ironije i ozbiljnosti. Mučne teme tretira sa lakoćom, a one lake – sa ozbiljnošću.

Radno vreme Muzeja afričke umetnosti je svakog dana od 10 do 18 časova. Javna vođenja kroz izložbu održavaju se svake nedelje od 11 do 13 časova u okviru programa Nedelja u MAU, koji podrazumeva i edukativno-kreativnu radionicu za decu, a besplatno vođenje pred zatvaranje izložbe biće održano u petak, 22. februara od 17 časova.